Musik aktiviteter

Aktiv beskæftigelse med musik påvirker barnets personlighedsudvikling, både på det intellektuelle, det emotionelle, det æstetiske, det kreative, det sproglige, det sociale og det motoriske område.
Børn bliver født musikalske, og alting tyder på at musikalske påvirkninger i barnets  første leveår, kan have stor betydning for personlighedsudviklingen og den sociale udvikling.

Selvom børnene kun er fra 0-3 år, og man ikke kan forvente at børnene udvikler særlige musiske færdigheder, får de allerede meget ud af musik, som de kan tage med sig videre i børnehave, skole og resten af livet.

IMG_4935 -musik vendUdover den teoretiske argumentation for at arbejde med musik sammen med børn, har vi begge mange gode oplevelser og minder fra vores barndom, og ser det derfor som en selvfølgelighed at anvende vores musiske interesse sammen med børn og herved give  børnene i vores private pasningsordning nogle musikalske oplevelser. Vi har begge deltaget i musikaktiviteter, herunder sang, kor, rytmik og spillet instrumenter fra vi var små, og finder i dag stor glæde ved at spille musik, synge og lytte til musik.

Musikaktiviteter i vores private pasningsordning kan bestå i, at synge sange med og uden guitar eller klaver, spille på rytmeinstrumenter og høre forskellige genre musik som vi kan danse eller fjolle til.
Vi vil bruge en hel del fagtesange som er med til at understøtte ordene i sangen og herved forståelsen. De mindre børn som endnu ikke kan synge med, kan bruge fagterne, som børn er hurtige til at opfange.

Hver morgen holder vi morgensamling hvor vi spiser frugt og her vil vi synge en goddagsang og andre sange.

Der vil være forskel på dage hvor meget musikaktiviteterne fylder, afhængig af evt. ture ud af huset og børnenes koncentrationsevne.


Sange og musiklege

Efter forespørgsel fra forældre, har vi lavet et lille udpluk af de sange og musiklege som vi bruger i vores private pasningsordning.

Fagtesange:

Her er højre, her er venstre:
Melodi: Tingelingelater tinsoldater.

Her er højre, her er venstre.
Her er maven stor og rund.
Øverst oppe sidder hovedet, ører, øjne, næse, mund.
Omme bagpå sidder ryggen,
og hvor ryggen, den er slut.
Sidder jo min lille numse,
som kan slå en ordentlig prut. PRUT!

Jens Petersens ko
Jens Petersens ko den har horn,
og ben den kan gå med på jorden,
og så har den hale og den kan si´smæk,
med den jages fluerne væk!

Og ved du så mer´hvad den kan,
jo den kan gi´mælk i en spand,
og så kan den stange og brøle og glo,
se det var en spændende ko!
MUHHH!!

Jeg kører i min lille bil
Jeg kører i min lille bil
og ingen ved hvor mange mil.
Den har 3 hjul og kun én dør.
Ja den ka kør, ja den ka kør.
Host host rasle rasle rasle båt bib bib
Host host rasle rasle rasle båt bib bib
host host host host host.

Jeg er en lille blå ballon
Jeg er en lille blå ballon
uden spor af luft i,
og hvis du vil ha’ luft i mig, så må du puste selv.
Så sir´vi: Pust, pust, pust,
til jeg revner med et BANG!

(Vi synger her efter om en kæmpe stor ballon, og en lille bitte ballon. Fagterne tilpasses.)

Traktoren kører
Melodi: ”Bjørnen sover”

Traktoren kører, traktoren kører hele dagen lang.
Først med gyllevognen.
Så med vendeploven.
Traktoren kører, traktoren kører hele dagen lang.

Bager Bro
Bager Bro han bager boller, bager boller, bager brød.
Han får mel på sine hænder, og hans næse den er rød.

Tre små aber sad på en gren
Tre små aber sad på en gren.
Tre små aber sad på en gren.
Og drillede den store krokodille.
Og drillede den store krokodille
De sagde: “Æv bæh, du kan ikke fange os. Du kan ikke fange os”
Men den store krokodille svømmede nærmere og nærmere og – Haps!

(Synges herefter med 2 små aber, 1 lille abe, og sluttes af med
0 små aber sad på en gren. 0 små aber sad på en gren.)

Gravkoen
Gravkoen kommer og graver med sin grab i dag.
Gravkoen kommer og graver med sin grab.
Gravkoen kommer og graver med sin grab i dag.
Hva´ mon den graver op?
Den graver sand op, sand op, sand op, sand op, sand op, sand op.
Og så kører den hjem igen. DYT BÅT.

(Der kan synges om grus, sand, jord eller hvad børnene selv finder på.)

Hjulene på bussen
Hjulene på bussen drejer rundt, rundt, rundt,
rundt, rundt, rundt, rundt, rundt, rundt.
Hjulene på bussen drejer rundt, rundt, rundt,
gennem hele byen.

Dørene i bussen siger “åbne og lukke”..
Pengene i bussen siger “klir, klir, klir”…
Babyérne i bussen siger “vræ, vræ, vræ”…
Børnene i bussen siger “Vi vil have en is”…
Sure frøken Madsen siger “Hold så op”…
Girafferne i bussen siger “Av mit hoved”…
Elefanterne i bussen siger: “Flyt jer lidt!”…

 

Goddag sange:

Godmorgen allesammmen
Godmorgen allesammmen. Så er vi her igen. Hvor mange er vi nu, jeg synes vi manger nogen. Her Sofie og Søren og Eva og Viktor. Vi er her allesammen.

Go´daw allesammen
Go´daw go´daw allesammen. Go´daw go´daw det var godt I kom herhen.
Go´daw go´daw go´daw allesammen. Go´daw go´daw det var godt I kom herhen.

Og her har vi Ida. Hej hej Ida. Og her har vi Jacob. Hej hej Jacob. Og her har vi Nikoline. Hej hej Nikoline. Og her har vi Noah. Hej hej Noah.

Go´daw go´daw allesammen. Go´daw go´daw det var godt I kom herhen.
Go´daw go´daw godaw allesammen. Go´daw go´daw det var godt I kom herhen.

Farvelsange:

Øre, næse, sut
(
Fra Tip tap tønde)

Øre, næse, sut. Nu er dagen snart slut.
Øje, pande hage. Der er ikke mere tilbage.
Så have det godt min ven. Vi leger i morgen igen.

Remse:

Hjemme i min mosters hus
Hjemme i min mosters hus
Er der en frygtelig mange mus.
De kribler og krabler.
På loftet og i kælderen.
På borde og på bænke.
Og i min lille seng kan du tænke.
Men sætter man fælder op, VIPS så er de væk!

Musiklege

Bom tjikke Bom
Balder
Jeg gemmer rasleægget
Dyrene på landet
Instrumentsangen
Da jeg blev skabt
Se det lille tog
På bondegården
To skridt til højre, og to skridt til venstre
Hoppesangen

Og mange mange flere….